Neurorevalidatie

Neurorevalidatie richt zich op het revalideren van aandoeningen gerelateerd aan hersenletsels, ruggenmergletsels en zenuwdisfuncties. Deze kunnen in verschillende vormen voorkomen en kunnen zowel aangeboren als verworven zijn.

Neurologische letsels kunnen zich uiten in verschillende symptomen. Verminderd gangpatroon, wandelen, krachtverlies, verlammingen, afgenomen spiercoordinatie, afgenomen houding en evenwicht, gevoelsverlies, verlies in beweeglijkheid, verlies timing, fijne handmotoriek, cognitief vermogen, geheugenproblemen, spraakproblemen, slikdisfuncties, spacticteit, stijfheid,..

In de praktijk proberen we deze problemen zo functioneel mogelijk te behandelen. Dit wil zeggen dat we ons gaan richten op het dagelijkse leven, de thuissituatie en vooral naar de vraag van de patient zelf. We proberen de therapie en de aangeleerde technieken over te brengen naar de patiënt thuis, dit op het niveau van de patiënt. We trachten de focus te leggen op zelfstandigheid, zelfredzaamheid en naar het comfort van de patient.

Neurologische letsels omvatten vele aandoeningen die vaak ver uiteenliggen.

Enkele voorbeelden van neurologische letsels zijn:

- CVA ( na beroerte of hersenbloeding, na trombose, halfzijdige verlamming, hemiplegie )

- Cerebrale ataxie ( Dit zijn problemen in spiercoordinatie, lichaamscontrole, fijne handmototriek, timing,... )

- Ruggenmergschade ( Verlamming aan onderste (en bovenste) ledematen, diplegie, paraplegie,... )

- Bewegingsgebonden duizeligheid ( BPPV, ... )

- Cauda equina syndroom

- Ziekte van Parkinson

- MS

- ALS

- Hersentumor

- Hersenletsels door slag op het hoofd

- ...